Johan Mangnäs till Flowfactory 

 

Flowfactory rekryterar in den erfarna low-code-profilen Johan Mangnäs för att stärka upp företagets affärsutveckling och försäljning när bolaget går in i en mycket kraftig tillväxtfas.

 

Johan kommer senast från konsultbolaget Relight (del av Headlight Group som nyligen förvärvats av HiQ), där han arbetat som VD och affärsutvecklingschef. Relight har sedan starten 2016 fokuserat på att hjälpa kunder att skapa affärsnytta med hjälp av plattformar för accelererad systemutveckling. Johan har därmed sedan många år arbetat aktivt med att utveckla low-code marknaden i Sverige.

 

"Vi såg att vi kunde tillföra ett enormt värde till organisationer som hade utmaningar med bristande effektivitet på grund av komplexa it-portföljer och olika former av teknisk skuld. Vi såg också stor potential i att hjälpa organisationer som ville bryta mönster - bygga nya affärsmodeller, nya kanaler och nya arbetssätt. Utöver att vi tillsammans med kunderna kunde skapa precis det de behövde, så gjorde vi det också markant mycket snabbare än vad som varit möjligt med traditionella utvecklingsmetoder – det kändes fantastiskt!"

 

Johan beskriver att det hänt mycket på marknaden sedan 2016.

 

"När vi träffade kunder 2016 var vi ofta tvungna att börja från början med att beskriva tekniken och försöka övertyga om dess möjligheter. Nu, 2022, har det skett en betydande tillväxt och mognad för low-code på den svenska marknaden. Från att mötas av skepticism i ledningsrummet, till att det nu är starkt efterfrågat och det redan finns tydliga mål och ambitioner formulerade"

 

Johan tar rollen som affärsutvecklingschef på Flowfactory, med tydligt fokus på att utveckla och växa affärer och partnernätverk.

 

"Det känns verkligen spännande att hoppa på Flowfactory - som att komma hem. Teamet känns fantastiskt och tekniken vi arbetar med ger precis de värden som bolagen skriker efter. Och vi vet att det här bara är början. Enligt Gartner kommer marknaden för low-code att vara 30 miljarder USD redan år 2025. Flowfactory har en mycket stark produkt och ett modernt erbjudande som tydligt utmanar de stora aktörerna. Det ska bli otroligt spännande och roligt att får vara med och ta Flowfactory till nästa nivå på den svenska marknaden, för att sedan vara med på resan ut i världen"